به همت معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، در ادامه سلسله نشست‌های علمی، پژوهشی این مرکز، این‌بار نشست علمی با موضوع "انقلاب اسلامی و حوزه علمیه، فرصت‌ها و چالش‌ها" برگزار  گردید.

در این نشست استاد حوزه و دانشگاه جناب دکتر هادی وکیلی به بیان فرصت‌ها و چالش‌های حوزه علمیه در جریان انقلاب اسلامی پرداختند که در اینجا به خلاصۀ بیانات ایشان می‌پردازیم.

جناب دکتر وکیلی در ابتدای بیانات خود فرمودند: در مورد انقلاب اسلامی، سخن زیاد بوده است؛ اما ما امروز می‌خواهیم نگاهی از بالا و ادواری و دینامیکی به انقلاب داشته باشیم و با نگاهی به گذشته، آینده خود را ترسیم کنیم.

ایشان در ادامه فرمودند: در مورد انقلاب،اولین مساله ای که باید نسبت به آن درک علمی داشت،میزان نفوذ و اقتدار این انقلاب است که در این برهه مشاهده می کنید.

جناب دکتر افزودند: در این دوره،تئوری اصلی این است که یا انقلاب نکنید یا اگر به آن فکر می کنید،الگوی شما،مارکس و کاسترو و چگوارا و مائو هستند. همه این جریان ها در گفتمان مادی گری و الحاد سخن می گویند و در قرن بیستم،عملا خدا مرده است. یعنی از نظر این بشر،دوره خدا،به اتمام رسیده است و فایرباخ رسما می گوید که تا به امروز می گفتند خدا بشر را آفریده است و ما می گوییم که بشر،خدا را آفریده و خدایی در کار نیست. این واقعیت قرن بیستم،منهای انقلاب اسلامی است.

ایشان ادامه دادند در تمامی آثار پژوهشگران قرن اخیر،فراوان می بینید که جمع بندی آنها این است که انقلاب اسلامی،آمده تا موازنه دو قطبی کاپیتالیزم و سوسیالیسم را بهم بزند و دو قطبی حق و باطل را ایجاد کند.

دکتر هادی وکیلی در مطلب بعدی فرمودند: مسلمانان،به الگوی انقلاب اسلامی علاقه مند شدند و این محدود به شیعیان نشد. و البته شیعیان هم در این دوره، وارد یک حیات ویژه شدند و در حال‌حاضر رویکرد دنیا این شده که شیعه را بشناسیم. پس انقلاب، شیعه را زنده کرد و اسلام تسنن را به میدان آورد و فعال کرد.

ایشان در ادامۀ همین مطلب فرمودند: درپاکستان،مالزی،سوریه،مصر،همین جریان وجود دارد.همکار ما که به مصر رفته است می گوید خانه ای در مصر نیست که در آن عکس امام خمینی نباشد.

جناب دکتر وکیلی در بخشی دیگر از سخنان فرمودند: انقلاب در ایران قشری نبود و همه اقشار جامعه،معلم،روحانی،دانشجو،شهری و روستایی در آن نقش داشتند،برخلاف سایر انقلابهای دنیا. اما در بین این اقشار،سهم حوزویان،بیشتر از بقیه بود و در واقع مهم ترین فرصت برای حوزه فراهم شد و هیچوقت چنین فرصتی برای عالمان دین،ایجاد نشده بود.

ایشان بحث خود را اینگونه ادامه دادند: انقلاب اسلامی،فرصتی به ما داد تا بتوانیم دین شناسی بسیار کاملتری را در این ایام و سالها رقم بزنیم.مطالعات معرفت دینی در چهل سال اخیر،به اندازه چهارصد سال،جلو رفته است.

و فرمودند: به نظر من فرصتی توسط انقلاب فراهم شده است تا مقدمات ظهور را فراهم کند.

دکتر هادی وکیلی در پایان مباحث خود متذکر شدند: بعضی،به دلیل خطاها و ضعف های این انقلاب،در اصل مساله شک می کنند در حالیکه اصل مساله یک خدمت بزرگ بود و حتی هیچکدام از مراجع،نسبت به اصل مطلب شک نکردند.حتی مراجعی که به اصطلاح خیلی هم انقلابی نیستند،تضعیف نظام را حرام می دانند. ما باید مسیر را اصلاح کنیم نه این که در اصل مسیر تردید کنیم.در مسیر کربلا رفتن با ایجاد دردسر،اصل کربلا رفتن را تعطیل نمی کنیم بلکه مشکل را حل می کنیم.

ما تردید نداریم که در این مسیر اشتباه وجود دارد اما معتقدیم این رفتار با این که معصومانه نیست و خطاهای فراوان دارد،اما یک حرکت بسیار بزرگ و موفق در مسیر ترویج دین خداست که باید آن را حمایت کرد.

 

در پایان این جلسه، استاد وکیلی دقایقی را به پاسخ سؤالات حضار اختصاص دادند و جلسه را به پایان رساندند.

پزوهش: 
تعداد بازدید :543
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.