آيت الله محمدجواد فاضل لنكراني در مراسم تجليل از برترين هاي علمي مركز تخصصي مطالعات تطبيقي مذاهب اسلامي با بيان اينكه پرداختن به مسائل اعتقادي و مقارنه كلامي با مذاهب اسلامي و غير اسلامي
از اقدامات ضروري حوزه علميه است، گفت: علم كلام گذشته در حوزه تدريس مي شد و متروك شدن دروس كلامي قديم خسارت بزرگي را به حوزه علميه زده است. مسئولان حوزه بايد عميقا توجه كنند كه چرا متوني
كه اعتقادات طلاب را محكم مي كرد به انزوا كشيده و متروك شده است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به پاسخگو نبودن متون قديمي همچون «شرح تجريد» براي حل مسائل دوران حال حاضر افزود: اگرچه اين متون قديمي بايد حفظ شود اما حوزه نيازمند متون،
مباحث تخصصي و پژوهشي ديگري است. امروزه دشمنان دين تلاش مي كنند تا با ايجاد بدل هايي به جاي دين، بشر را از مسير حق يابي منصرف كنند و حقيقت دين را در حجاب ببرند. بايد با استفاده
از پژوهش هاي ديني نوين اين تلاش ها را ناكام بگذاريم. وي پلوراليسم ديني را يكي از نتايج عملكرد دشمنان دين دانست و خاطر نشان كرد: تلاش آنان در حوزه هاي علميه منتج به پذيرش نظريه پلوراليسم ديني
در نزد آنان شد، در حالي كه قرآن صراحتا مي فرمايد: «ان الدين عند الله اسلام». دين مجموعه دستورات در عمل، فكر و اخلاق است و نمي توان آن را تنها به «تسليم» محدود ساخت. تسليم تنها يكي از مظاهر دين است.

آيت الله فاضل لنكراني با بيان اينكه در اسلامي كه خداوند در قرآن معرفي مي كند ولايت نيز وجود دارد، تصريح كرد: اسلام مورد نظر خداوند تنها به ظواهر نيز اكتفا نمي كند و مساله مهمي همچون ولايت را در خود دارد. همچنين نمي توان در مورد اين اسلام ادعا كرد كه تمام مذاهب ديگر را هم دربر مي گيرد و همه آنان حق اند.

استاد خارج فقه و اصول افرود: ما در دنيا به دنبال اثبات حق بودن اسلام و ناحق بودن تمام عقايد غير از آن هستيم. البته هنگامي كه سخن از تقريب مي گوييم منظورمان اين است كه مسلمانان بر اعتقادات قرآني خود
راسخ باشند و به جان يكديگر نيفتند. اما اين موضوع به معناي اين نيست كه شيعه در حال دست برداشتن از اعتقادات خود است.

وي نظر رهبر معظم انقلاب و امام راحل را ايستادگي بر راه غدير دانست و خاطر نشان كرد: ما ذره اي از شان ولايت و عصمت اهل بيت(ع) كوتاه نخواهيم آمد و اساسا اعتقاد ما بر اين است كه فرد معصوم حجت خدا است.
امامت سرمايه بزرگي است كه شالوده تشيع را در هر زمان حفظ مي كند.

آيت الله فاضل لنكراني با بيان ضرورت رجوع به فقها در عصر غيبت تصريح كرد: در دوره غيبت اضطرار و بنا بر دستور شخص حجت خداوند به فقها رجوع مي كنيم. ايشان در روايت معروف صراحتا مي فرمايند
كه فقها حجت من بر شما و من نيز حجت خدا بر شما هستم. حجيت فقها حجيت ثانويه است و اهل بيت(ع) به عنوان حجت اوليه همطراز ندارند.

رييس مركز فقهي ائمه اطهار(ع) با اشاره به ضرورت صيانت بيشتر از نفس بوسيله راسخ كردن اعتقادات افزود: محكم كردن اعتقادات انسان موجب صيانت از نفس است. اساتيد بايد از طريق مباحثات اعتقادي
در وهله اول از حوزه ها و طلبه ها و در وهله دوم از مردم و اعتقادات شان صيانت كنند. همچنين بايد براي نسل هاي آينده هم متون متقن و غني را به ارث گذاشت.

وي اختلاف بعد از علم را موجب كيفر در قيامت دانست و خاطر نشان كرد: قرآن مي فرمايد: «وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ? وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ».
امروزه از نظر علمي هيچ نقصان و كمبودي نداريم و بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه در صورت كم كاري، در قيامت از اين بابت حجتي در برابر خداوند نخواهيم داشت.

در پایان این جلسه از اساتید و طلاب برتر مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی در سال تحصیلی 1397_98 تجلیل بعمل آمد و هدایایی را از آیت‌الله فاضل دریافت کردند.

پزوهش: 
تعداد بازدید :380
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.