در ابتدای این نشست که در روز یکشنبه 24 مهرماه برگزار شد، حجت‌الاسلام زمانی پژوهشگر حوزه مذاهب اسلامی، به تبیین «شیوه امام رضا(ع) در گفت‌وگو با پیروان ادیان و مذاهب مختلف» پرداخت و عنوان کرد: گفتمان یک نوع انتقال دانش است و  اگر گفتمان نبود انتقال دانش نیز صورت نمی‌گرفت.
وی با بیان اینکه از منظر قرآن کریم، گفتمان نقش کلیدی در انتقال دانش دارد، ادامه داد: برای یک گفتمان احسن باید  گفتار و استماع ضوابطی داشته باشد که در صورت رعایت یک گفتمان احسن شکل می‌گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام رضا(ع) به عنوان بنیانگذار مکتب گفت‌وگوی مذاهب و ادیان شناخته می‌شوند؛ گرچه پیامبر اکرم(ص) آغازگر گفت‌وگوهای ادیانی بودند و هر کدام از ائمه اطهار(ع) نیز نقشی در این خصوص داشتند  اما شرایط دوران زندگی امام رضا(ع) به گونه‌ای بود که از بیشترین ظرفیت گفت و گویی برخوردار بود و از همین رو توس به پایگاه گفت‌وگو تبدیل شده بود.

وی با بیان اینکه در جامعه کنونی مناظره بین مذاهب وجود ندارد، خاطر نشان کرد: مناظرات به دو دسته تقسیم می‌شوند، نخست مناظره‌ای که در متون روایی و احادیث ائمه اطهار(ع) وجود دارد و به آن مناظره سازنده و گفتمان می‌گویند و مناظره دیگر، مناظره ویران‌گر است.
حجت‌الاسلام زمانی به شاخصه‌های این مناظرات اشاره کرد و گفت: در مناظره سازنده هدف آشنایی با اندیشه‌های مذاهب است و نکته‌های قوت طرف مقابل تایید و مورد احترام و تکریم قرار می‎گیرد اما در مناظره ویران‌گر غرض فقط محکوم کردن طرف مقابل است.
وی در ادامه به برخی از اصولی که حضرت در مناظرات به کار می‌بردند، اشاره کرد و گفت: احترام و تکریم به شخصیت مخاطب، حفظ وحدت اسلامی، تاکید بر مشترکات مذاهب، استناد به منابع معتبر مورد قبول مخاطب، اجازه اندیشیدن و فکر کردن به مخاطب بدون هیچ توهین و افترا و... برخی از ویژگیهای مناظرات امام رضا(ع) با مذاهب است.

دکتر نصیب الله عمراُف نیز در این نشست راهبرد حضرت رضا علیه السلام را در گفتگو و مباحثات علمی در سه محور الف: دوری از تعصب، ب: محوریت قرآن در مباحث علمی، ج: تمسک به سنت نبوی دانستند، استاد جامعه المصطفی العالمیه اولین راهبرد در سیره رضوی را دوری از تعصب عنوان کردند. وی در این باره افزودند دوری از تعصب در مباحثات علمی می تواند در جذب مخاطب و ایجاد حس همدلی و هم زیستی تاثیر بسزایی داشته باشد. ایشان تمرکز حضرت در گفتگوی با پیروان مذاهب را بر قرآن و سنت نبوی از دیگر ویژگی های سیره رضوی دانستند که می تواند در تکیه بر مشترکات موثر و سازنده باشد.
حجت الاسلام والمسلمین وطن دوست نیز با اشاره به آیاتی از قرآن مبنی بر کرامت ذاتی انسان در نظام آفرینش، پذیرش تکثر در اندیشه، پایبندی به اصول مشترک، استدلال به منابع پذیرفته شده نزد مخاطب را از اصول راهبردی سیره رضوی در تعامل و گفتگوی بین ادیان و مذاهب دانستند.

پزوهش: 
تعداد بازدید :401
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.