بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه صمیمانه آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته

با دانش پژوهان مقطع دکتری مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی

در ابتدای جلسه مدیر مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی جناب حجت الاسلام و المسلمین محسن افضل آبادی  ضمن خوش آمد گویی خدمت آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته و تشکر از حضور ایشان در جمع طلاب سطح چهار این مرکز در رشته کلام مقارن، گزارشی از اهداف ، اساتید و آینده طلاب این سطح به ایشان ارائه دادند.

ایشان در ادامه بیان داشتند به نظر می رسد یکی از مهمترین آسیب ها در حوزه کلام، کم رنگ بودن مباحث کلامی از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام می باشد و ما تلاش کردیم تا این آسیب در رشته کلام مقارن در سطح چهار نباشد؛ لذا یکی از راه کارها استفاده از اساتید مبرز در حوزه کلامی شیعی و حدیثی و سیر مطالعات بوده که در این مرکز تخصصی انجام شده است. در پایان، ایشان از حمایت های ویژه آیه الله فاضل لنکرانی از این مرکز قدردانی و تشکر ویژه نمودند.

سپس طلاب سطح چهار به معرفی خود و گزارشی از وضعیت علمی و تدریس خود و روند آموزشی و پژوهشی مرکز ارائه دادند.

در انتهای جلسه، آیت الله فاضل لنکرانی دامت برکاته از مدیریت مرکز تخصصی مطالغات تطبیقی مذاهب اسلامی حجه الاسلام و المسلمین محسن افضل آبادی بابت تلاش های خالصانه جهت تربیت، رشد و ارتقای طلاب تشکر نمودند و در ادامه به سه نکته اشاره فرمودند:

"نکته اول، بنده از وضعیت تدریس آقایان در فقه و اصول سوال کردم؛ به این منظور است بدانید که آقایانی که در مباحث تفسیری، کلامی، فلسفی و.. وارد شدند و بسیار مبرز هم شدند ولی در فقه و اصول کار نکرده باشند مباحثی که مطرح کنند خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد. در مقابل، کسانی که فقیه و اصولی هستند و در مباحث کلامی  حرفی را بزنند مورد توجه همه مخصوصا متکلمین و غیره قرار می گیرد. بنده نیز در یک نشست علمی 12 و 13 مساله اصولی که در کلام تاثیر دارد را مطرح نمودم؛ لذا شما عزیزان که مشغول به تحصیل مباحث کلامی هستید حتما مباحث اصولی را به قوت بپردازید و به چند دوره تدریس رسائل و کفایه اکتفا نکنید.

نکته دوم که در این جلسه اشاره می کنم این است که در زمان ما مسائلی مانند کرونا و... پیش آمد؛ از نوع مواجهه با این موضوعات فهمیده می شود که حوزه های ما در مباحث امامت بسیار کوتاهی کرده اند تا جایی که در این اوضاع شان امام را به اندازه یک طبیب پائین آوردیم و این امر نشانگر از کوتاهی های حوزه های علمیه قم و مشهد در حوزه امامت است و بالطبع نتوانستیم معارف امامت را به مردم منتقل نمائیم. لذا کار ما و شما به عنوان یک کسی که در کلام کار می کند بسیار سنگین است.

نکته پایانی، عرض می کنم که در مباحث سلفیه و وهابیت انصافا در قم و مشهد خوب کار کرده اند؛ ولی آنچه مورد غفلت قر ار گرفته است مباحث خلافی میان شیعه و سنی در حوزه فقه است. به عنوان مثال از برخی اهل سنت سوال شده چرا پشت سر شیعه نماز نمی خوانی؟ بیان می کند چون وضوی شیعه را باطل می دانم و این بسیار بد است که ما در این حوزه خوب ورود پیدا نکردیم و من در این باب فقط کتاب آقای شهرستان در وضوء النبی را دیدم که نوشته شده و کار جدی دیگر رو ندیدم؛ در حالی که باید خیلی بیشتر در این مباحث کتب نوشته شود."

    لازم به ذکر است مشروح بیانات آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته در همین سایت برگزاری خواهد شد.
تعداد بازدید :529
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) است.